Indien niet ter plekke gebeurd, correctie met verbetersleutels
Leerlingen bereiden een korte spreekbeurt voor (max.10 minuten). Zaken,personen of dieren die ze in het museum hebben ‘ontmoet’.
Spreekbeurt op tijdband aanduiden voor de beurt begint.
Opzoeken via PC-zoekmachines (Google,Wikipedia, …) of via encyclopedie.
Leerlingen kiezen uit (of leerkracht duidt aan):
Hitler – Blériot – Lindbergh – Napoleon – Keizer Karel – kruistochten – eerste WO – tweede WO – burgemeester C. Huysmans – koning Albert I – koning Leopold II – koning Leopold III – koning Boudewijn – gordeldier – dwergvalk – eekhoorn – eerste stoomtrein in België – Leonardo da Vinci – Henry Ford – Morse.
“Nieuwe landen“op kaart van Europa opzoeken (zie ‘oefeningen klassikaal’, pag 9).
Leerlingen zagen vlaggen van scholen in de gang. Opdracht: ind. of in groep een vlag voor onze school ontwerpen.
Pentekening laten maken (pen en inkt).
Men was toen heel streng. Laat leerlingen straffen bedenken voor ‘geen gekruiste armen’, huiswerk niet gemaakt,babbelen, …