Verwerking

  • Indien niet ter plekke gebeurd, correctie met verbetersleutels
  • Leerlingen bereiden een korte spreekbeurt voor (max.10 minuten). Zaken,personen of dieren die ze in het museum hebben ‘ontmoet’.
  • Spreekbeurt op tijdband aanduiden voor de beurt begint.
  • Opzoeken via PC-zoekmachines (Google,Wikipedia, …) of via encyclopedie.
  • Leerlingen kiezen uit (of leerkracht duidt aan):
  • Hitler – Blériot – Lindbergh – Napoleon – Keizer Karel – kruistochten – eerste WO – tweede WO – burgemeester C. Huysmans – koning Albert I – koning Leopold II – koning Leopold III – koning Boudewijn – gordeldier – dwergvalk – eekhoorn – eerste stoomtrein in België – Leonardo da Vinci – Henry Ford – Morse.
  • “Nieuwe landen“op kaart van Europa opzoeken (zie ‘oefeningen klassikaal’, pag 9).
  •  Leerlingen zagen vlaggen van scholen in de gang. Opdracht: ind. of in groep een vlag voor onze school ontwerpen.
  • Pentekening laten maken (pen en inkt).
  • Men was toen heel streng. Laat leerlingen straffen bedenken voor ‘geen gekruiste armen’, huiswerk niet gemaakt,babbelen, …
  • Projecteren en toelichten “ Een eeuw in beeld